Budite u korak s vremenom: Trendovi u industriji medijacije koje treba pratiti
18. August 2023.Nastavak pregovora između Izraela i Palestine: Ključni koraci ka miru
4. December 2023.I u najboljim okolnostima, medijacija možda neće rezultirati postignutim rešenjem. To može biti rezultat faktora koji nisu pod kontrolom. U ovom članku, istražićemo 11 grešaka koje treba izbeći tokom medijacije kako biste povećali šansu za postizanje rešenja.
Iako neke od sledećih tačaka mogu delovati jednostavno, videli smo čak i iskusne advokate kako prave ove greške, zato vi nemojte!
1. Loša pripreme u procesu medijacije
Nedostatak pripreme u medijaciji može ozbiljno otežati proces. Dobra priprema je ključna jer omogućava razumevanje strana, identifikaciju potencijalnih konflikata i održavanje neutralnosti medijatora. To olakšava efikasnu komunikaciju i povećava šanse za uspeh medijacije.
Da bi se medijator dobro pripremio za medijaciju, treba preduzeti sledeće korake:
- Prvi korak je prikupljanje i analiza svih relevantnih informacija o sporu i stranama koje učestvuju u medijaciji.
- Medijator bi trebalo da uspostavi kontakt sa stranama i sprovede individualne intervjuje kako bi bolje razumeo njihove interese, potrebe, očekivanja i emotivne faktore koji utiču na njihove stavove.
- Na osnovu prikupljenih informacija, treba razviti strategiju za vođenje medijacije koja uključuje planiranje pristupa, identifikaciju potencijalnih tačaka sukoba i komplikacija, kao i načine za održavanje neutralnosti i efikasnu komunikaciju između strana.
Ovi koraci pomažu medijatoru da se adekvatno pripremi, razume suštinske aspekte spora i stvori povoljne uslove za uspešnu medijaciju.
2. Loša komunikacija može otežati postizanje sporazuma
U današnjem ubrzanom svetu gde pažnja često luta, sposobnost da svoje vreme posvetite sagovorniku postaje dragocenije nego ikada. To važi posebno u kontekstu medijacije, gde se postizanje rešenja zasniva na komunikaciji, razumevanju i empatiji. Nažalost, često se dešava da učesnici u medijaciji postanu suviše usredsređeni na svoje argumente i zahtev, dok zanemaruju ono što njihov sagovornik ima da kaže.
Bez obzira na nesuglasice koje mogu postojati, aktivno slušanje i razumevanje stanovišta druge strane omogućavaju dublje povezivanje i pronalaženje zajedničkih tačaka. Na taj način, medijacija postaje efikasnija i šansa za postizanje obostrano prihvatljivog rešenja značajno se povećava.
Stoga, osvežite svoju sposobnost slušanja i otvorenog komuniciranja kako biste unapredili svoje iskustvo u medijaciji i povećali šansu za postizanje rešenja koje će zadovoljiti sve učesnike.
3. Nedostatak strpljenja dovodi do zastoja u medijaciji
Medijacija može potrajati duže nego što se očekuje zbog složenosti konflikata i potrebe za temeljnim razmatranjem različitih aspekata spora. Brzopleti postupci i nerealna očekivanja mogu samo doprineti frustraciji i otežati proces razrešenja. Strpljenje je ključno kako bi se omogućilo procesu medijacije da se odvija prirodno i da strane imaju dovoljno vremena da razmotre opcije i pregovaraju.
Kada medijator ispoljava emocionalnu empatiju prema strankama, to donosi brojne benefite. Stranke se osećaju podržano, što povećava nivo poverenja prema medijatoru i procesu medijacije.
4. Klijent nije prisutan na medijaciji
Često se dešava da strana sa ovlašćenjem da rešava slučaj ne prisustvuje medijaciji, a ovo može predstavljati ozbiljan problem. Prisustvo ovlašćene strane je od suštinskog značaja jer omogućava direktan dijalog između strane koja donosi odluke i drugih učesnika u medijaciji.
Prisustvo ovlašćene strane na medijaciji donosi brojne benefite.
- Omogućava brži i efikasniji dijalog jer donosioc odluke može direktno postaviti svoje zahteve i uslove.
- Pomaže u izbegavanju nesporazuma i nerealnih očekivanja, jer se direktno može razgovarati o granicama pregovora.
S druge strane, nedostatak prisustva ovlašćene strane može rezultirati sporim procesom medijacije, komplikacijama i, u krajnjem slučaju, neuspehom da se postigne sporazum koji je u skladu sa stvarnim ovlašćenjem te strane.
5. Zahtev ili ponuda koja je napravljena pre medijacije je promenjena
Promena zahteva ili ponude pre same medijacije može ozbiljno ugroziti uspeh procesa. Strane ne mogu efikasno pregovarati kada se uslovi neprestano menjaju. Promena ponude ili zahteva pre samog početka medijacije može se doživeti kao nedoslednost u nameri za postizanjem sporazuma. Ovakvo ponašanje stvara očigledno nepoverenje među stranama i može narušiti proces pregovaranja, što otežava postizanje obostrano prihvatljivih rešenja.
Poverenje i doslednost su ključni elementi uspešne medijacije, a promena uslova unapred može ozbiljno ugroziti ovu osnovu, čineći medijaciju težom i manje produktivnom.
6. Klijent nije adekvatno pripremljen za proces medijacije
Kada klijent nije adekvatno pripremljen za proces medijacije, može se suočiti sa nizom problema. Ono što je zajedničko i osnovno znanje advokatima u vezi procesa medijacije obično je nepoznato klijentu, što može stvoriti konfuziju i nesigurnost.
Klijenti često ne razumeju potpuno proces pregovaranja i mogu se lako frustrirati zbog uzajamnih pregovora i traženja kompromisa. Nedostatak pripreme može rezultirati manjkom volje za saradnjom i sklonost ka tvrdoglavom zadržavanju na svojim stavovima, što otežava postizanje obostrano prihvatljivih rešenja.
Stoga je ključno da klijenti budu detaljno pripremljeni kako bi bolje razumeli proces medijacije i kako bi bili spremni da aktivno učestvuju u pregovorima sa ciljem postizanja mirnog i održivog rešenja svog spora.
7. Strane odbijaju da razgovaraju jedna s drugom licem u lice
Često se dešava da, usled prethodnog neprijateljstva koje je nastalo tokom pravnog postupka, advokati i/ili njihovi klijenti ne žele da direktno komuniciraju jedni s drugima licem u lice tokom medijacije. Ova odluka je greška jer je sposobnost da se otvoreno izrazi svoj stav i da se uspostavi komunikacija ključna za uspešan proces medijacije.
Ignorisanje ove komponente može otežati postizanje dogovora jer se suštinske potrebe i interesi strana ne izražavaju direktno, što može dovesti do nesporazuma i konflikta.
Važno je da strane i njihovi advokati prepoznaju važnost komunikacije licem u lice tokom medijacije kako bi se stvorila otvorenija i produktivnija atmosfera za pregovaranje i postizanje obostrano prihvatljivih rešenja.
8. Strana odbija da odgovori na zahtev ili ponudu
Kada strana odbija da odgovori na zahtev ili ponudu tokom medijacije, to može ozbiljno narušiti proces. Suština medijacije obično podrazumeva davanje i uzimanje, gde strane aktivno pregovaraju radi postizanja sporazuma. Čak i ako se određena ponuda ili zahtev smatraju “uvređujućim”, važno je dati neki odgovor. To može uključivati izražavanje neslaganja, traženje dodatnih informacija ili čak nominalni kompromis kako bi se održala otvorenost za dijalog.
Odbijanje da se uopšte učestvuje u pregovorima ili da se odgovori na ponudu može dovesti do zastoja u procesu medijacije. Strane bi trebalo da budu svesne da je medijacija namenjena za postizanje rešenja kroz komunikaciju i pregovaranje. Odbijanje da se učestvuje u ovim ključnim koracima može ozbiljno otežati postizanje sporazuma i na kraju okončati proces medijacije bez rešenja.
9. Nakon što se postigne sporazum, druga strana pokušava nametnuti nove uslove o kojima nikada nije bilo reči
Kada se nakon postizanja sporazuma strana trudi da nametne nove uslove o kojima prethodno nije bilo reči, to gotovo sigurno vodi ka neuspehu procesa medijacije. Očuvanje poverenja i dobre vere ključno je za uspešnu medijaciju.
Promena uslova sporazuma nakon što je postignut, bez obaveštenja ili saglasnosti druge strane, stvara ozbiljan narušava poverenje i doslednost u procesu. Ovo često dovodi do konflikta i može završiti neuspehom medijacije, jer druge strane se osećaju prevarenim i nespremnim za nastavak pregovora.
Važno je da strane ostanu dosledne uslovima sporazuma koje su prihvatile i da se promene ili dodatni uslovi razmotre isključivo kroz otvoren i pregovarački proces, kako bi se očuvao integritet medijacije i šanse za uspešno rešenje spora.
10. Advokat pristaje na sporazum bez razumevanja ili saglasnosti klijenta.
Kada advokat pristane na sporazum bez prethodnog razumevanja ili saglasnosti klijenta, to može dovesti do ozbiljnih problema. Klijent bi trebao biti potpuno uključen u ceo proces medijacije i obavešten o svim fazama pregovora. Advokat je odgovoran da se pobrine da ima punu saglasnost i razumevanje svojeg klijenta pre nego što prihvati bilo kakav sporazum.
Nedostatak transparentnosti i uključenosti klijenta može izazvati ozbiljne nesporazume, gubitak poverenja između advokata i klijenta, pa čak i pravne komplikacije u budućnosti. Stoga je od suštinskog značaja da advokati osiguraju da klijenti budu informisani i da daju svoju punu saglasnost pre nego što se bilo koji sporazum prihvati ili potpiše.
11.Strane odbijaju mogućnost ponovnog okupljanja u slučaju zastoja.
Kada strane odbijaju mogućnost ponovnog okupljanja u slučaju zastoja, situacija može postati izazovna za proces medijacije. Često, kada se suoče sa teškoćama ili konfliktima tokom medijacije, strane mogu postati frustrirane i odbiti poziv medijatora za dodatnim zajedničkim sastancima. Ova odluka može izgledati kao da nema izlaza i da se spor ne može rešiti. Međutim, dodatni sastanak često igra ključnu ulogu u prevazilaženju zastoja.
On omogućava stranama da ponovno usmere dijalog, razmotre nove perspektive i potencijalno pronađu rešenje koje zadovoljava sve strane. Važno je da strane budu otvorene za mogućnost ponovnih sastanaka u procesu medijacije kako bi se povećale šanse za postizanje uspešnog sporazuma.
Medijacija je moćan alat za rešavanje sporova, ali samo ako se pravilno sprovede. Praćenje novosti i trendova pomaže profesionalcima u medijaciji da budu uspešni.
Izbeći navedene greške ključno je za postizanje uspešnog ishoda medijacije. Budite pripremljeni, otvoreni za komunikaciju i fleksibilni kako biste povećali šansu za postizanje rešenja koje je zadovoljavajuće za sve strane. Samo je razgovor šansa za dogovor! Krenimo u dijalog!