28. 11. 2025.

Godišnja konferencija Regionalnog udruženja medijatora Vojvodine ima za cilj da okupi sve medijatore sa teritorije Autonomne Pokrajine Vojvodine.

Konferencija se, osim umrežavanja medijatora, bavi i unapređenjem medijacije, te kompentencija (profesionalnih standarda) medijatora.

O konferenciji

Godišnja regionalna konferencija Regonalnog udruženja medijatora Vojvodine je redovan jednodnevni stručni skup na temu alternativog rešavanja sporova, koji se održava do dva puta godišnje, na kome učestvuju medijatori – posrednici, sa već završenom Osnovnom obukom, advokati, pravnici, menadžeri, zaposleni u privrednim društvima, javnim preduzećima, institucijama, te javnom i nevladinom sektoru, punomoćnici, poslovni i pravni konsultanti, kao i svi drugi koji su u okviru svojih radnih aktivnosti uključeni u prevenciju i rešavanje sporova u privredi i drugim oblastima, profesionalaci u firmama za slučajeve posredovanja u sporovima i druga zainteresovana lica.

Cilj konferencije

Cilj Konferencije je stručno usavršavanje u oblasti alternativnog rešavanja sporova (ARS); sticanje znanja i osposobljavanje za razumevanje propisa iz oblasti ARS; pregled uporedno pravnih rešenja i tendencija; analiza uređenja oblasti rešavanja konflikata, zaštite povređenih ili ugroženih prava pojedinaca i pravnih lica i perspektive u tom smislu; unapređenje veština i znanja o pružanju besplatne pravne pomoći i podrške; analiza medijabilnosti pojedinih spornih odnosa; razmena iskustava iz prakse u Srbiji, regionu, Evropi i svetu; kreiranje zbornika radova i predstavljanje radova; umrežavanje praktičara i teoretičara u oblasti ARS.

Trajanje konferencije

Konferencija se organizuje u trajanju od osam (8) radnih sati programa u kongresnom formatu u Privrednoj komori Vojvodine, Braće Popović 5 u Novom sadu.

Godišnja konferencija - Regum

Prijava učesnika


Program konferencije

Registracija učesnika i kafa dobrodošlice

Cilj ove panel diskusije je da se kroz razmenu znanja i iskustava ispita uloga medijacije kao efikasnog mehanizma za rešavanje prekograničnih privrednih sporova između firmi iz različitih zemalja, naročito u regionalnom kontekstu (npr. Zapadni Balkan, EU, CEFTA region). Diskusija treba da identifikuje prepreke i prednosti u praksi, kao i da promoviše upotrebu medijacije kao brže, povoljnije i fleksibilnije alternative sudskom rešavanju sporova.

Ključne teme koje će se obraditi

  1. Pravni okvir i međunarodni instrumenti
    • Uloga međunarodnih sporazuma (npr. Singapurska konvencija o medijaciji, UNCITRAL Model Law)
    • Harmonizacija zakona u regionu
    • Izvršnost medijatorskih sporazuma
  2. Praktični izazovi u prekograničnim slučajevima
    • Jezik, nadležnost, kulturne razlike
    • Pitanja poverljivosti i neutralnosti
    • Odabir medijatora i medijacijskog centra
  3. Uloga privrede i poslovnih udruženja
    • Kako firme gledaju na medijaciju
    • Primeri dobre prakse iz privrede (case studies)
    • Preporuke za uključivanje klauzula o medijaciji u ugovore
  4. Digitalna medijacija i nove tehnologije
    • Online dispute resolution (ODR)
    • Platforme i alati za prekogranične slučajeve

Očekivani rezultati

  • Povećana svest među pravnicima, privrednicima i medijatorima o prednostima prekogranične medijacije
  • Preporuke za unapređenje prakse, uključujući edukaciju i institucionalnu saradnju u regionu
  • Predlozi za normativne izmene ili inicijative, kao što su:
    • Standardne medijacione klauzule u međunarodnim ugovorima
    • Jačanje saradnje među medijatorskim organizacijama u regionu

Mreženje učesnika i potencijalno pokretanje zajedničkih inicijativa ili projekata

Cilj ove diskusije je da se istakne značaj i specifičnosti porodične medijacije kao humanijeg, efikasnijeg i održivijeg načina rešavanja porodičnih sporova – naročito onih koji uključuju decu. Diskusija teži da poveže teoriju i praksu, pruži uvid u institucionalne modele i izazove, kao i da se razmotre načini jačanja uloge medijacije u porodičnom pravosuđu i sistemima socijalne zaštite.

Ključne teme koje će se obraditi

  1. Uloga medijacije u porodičnim sporovima
    • Sporazumni razvod, starateljstvo, viđanje dece, alimentacija
    • Emocionalna dinamika i zaštita interesa deteta
    • Razlike između porodične medijacije i drugih oblika posredovanja
  2. Pravni i institucionalni okvir
    • Obavezno savetovanje pre sudskog postupka (gde postoji)
    • Uloga centara za socijalni rad i sudova
    • Pitanje izvršnosti dogovora iz medijacije
  3. Pristupi i veštine u radu sa porodicama
    • Pristup orijentisan ka detetu
    • Medijacija u visoko konfliktim situacijama (nasilje, otuđenje)
    • Interdisciplinarni rad: saradnja psihologa, socijalnih radnika, pravnika
  4. Međunarodna i prekogranična porodična medijacija
    • Preseljenje jednog roditelja u inostranstvo
    • Primena Haške konvencije o međunarodnoj otmici dece
    • Specifičnosti kada su roditelji različitih nacionalnosti
  5. Edukacija i standardi za porodične medijatore
    • Ko može biti porodični medijator?
    • Potreba za specijalizovanom obukom i supervizijom

Očekivani rezultati

  • Promocija porodične medijacije kao prve opcije kod porodičnih sporova
  • Prepoznavanje važnosti interdisciplinarnog pristupa
  • Identifikovanje izazova u praksi, uključujući potrebu za boljom međuresornom saradnjom (pravosuđe – socijalna zaštita – obrazovanje)
  • Predlozi za unapređenje zakonodavstva i jačanje institucionalne podrške porodičnoj medijaciji

Povezivanje aktera koji se bave porodičnim sporovima radi razmene iskustava i kreiranja zajedničkih inicijativa

Ručak i networking

Cilj ovog predavanja je da se osvetli potencijal medijacije kao efikasnog načina rešavanja sporova u oblasti osiguranja, kako između osiguravača i osiguranika, tako i između drugih učesnika (npr. trećih lica, servisera, zdravstvenih ustanova). Predavanje ima za cilj da ukaže na koristi koje medijacija donosi svim stranama – brže rešavanje sporova, niži troškovi, očuvanje poslovnih odnosa i smanjenje opterećenja sudova.

Ključne teme koje će se obraditi

  1. Vrste sporova u osiguranju pogodne za medijaciju
    • Neisplaćene štete, umanjeni iznosi
    • Kašnjenje u isplati, tumačenje polisa
    • Sporovi kod dobrovoljnih i obaveznih osiguranja (npr. auto-odgovornost, životno, putno osiguranje)
  2. Prednosti medijacije u odnosu na parnicu
    • Brzina rešavanja spora
    • Povratak poverenja i očuvanje poslovnih odnosa
    • Poverljivost i fleksibilnost
  3. Uloga osiguravajućih društava i internih procedura
    • Da li i kako osiguravači koriste medijaciju?
    • Uvođenje procedura za interni dijalog i prepoznavanje slučajeva pogodnih za medijaciju
    • Obaveštavanje osiguranika o mogućnosti medijacije
  4. Zakonski okvir i institucionalni modeli
    • Da li postoji zakonski osnov za medijaciju u ovim sporovima?
    • Iskustva iz prakse u Srbiji i regionu
    • Uloga medijatorskih centara i regulisanih tela (npr. Ombudsman za osiguranje)
  5. Praktični izazovi i preporuke
    • Prepreke u prihvatanju medijacije (npr. pravni timovi, reputacijski rizik)
    • Kako promovisati medijaciju u sektoru osiguranja?

Očekivani rezultati

  • Podizanje svesti među pravnicima i predstavnicima osiguravajućih kuća o mogućnostima medijacije
  • Povećanje spremnosti sektora osiguranja da prihvati i preporučuje medijaciju kao deo svojih procedura rešavanja prigovora i sporova
  • Predlozi za jačanje institucionalne i regulatorne podrške

Inspiracija za izradu smernica ili model protokola za rešavanje sporova u osiguranju putem medijacije

Diskusija i zatvaranje konferencije