
Medijacija u ESG sporovima: Gde se sudaraju održivost, interes i konflikt
27. May 2025.
Najava REGUM konferencije 2025: Medijacija kao temelj savremenog rešavanja sporova
29. July 2025.Ulazak u svet medijacije je uzbudljiv i plemenit poziv. Biti osoba koja pomaže drugima da reše konflikte, sačuvaju odnose i izbegnu stres sudskih procesa nosi veliko profesionalno i ljudsko zadovoljstvo. Međutim, početnici u ovom pozivu, čak i oni koji su završili kvalitetne obuke, neretko prave greške koje im mogu otežati rad, narušiti autoritet ili ih čak odvratiti od daljeg razvoja u profesiji.
Hajde da vidimo koje su to “najčešće greške koje prave novi medijatori”, ali i konkretne savete kako da ih izbegnete, bilo da ste tek završili obuku, planirate da se upišete u registar medijatora, ili imate nekoliko sesija iza sebe.
1. Prebrzo „spašavanje“ – umesto facilitacije
Jedna od osnovnih grešaka novih medijatora jeste želja da što pre „reše stvar“. To često vodi u prerano navođenje stranaka na kompromis, čak i kada one još nisu stigle do emocionalne jasnoće.
Greška: Medijator pokušava da predloži rešenje, olakša sporazum, ili koristi formulacije poput: „Zašto ne probate da uradite to i to?“
Rešenje: Medijator nije savetnik, ni sudija, ni „mirotvorac“. On je stručnjak za proces. Fokusirajte se na uspostavljanje strukture dijaloga, aktivno slušanje i facilitaciju – rešenje dolazi iz stranaka, ne od vas.
2. Strah od tišine
Tišina tokom sesije mnogim početnicima deluje neprijatno. Oni je popunjavaju dodatnim pitanjima, objašnjenjima ili „guranjem“ dijaloga – što često dovodi do prekida procesa emocionalne obrade kod učesnika.
Greška: Brzo prekidanje tišine: „U redu, ako nemate šta da dodate, možemo preći dalje…“
Rešenje: Učite da verujete procesu. Tišina je deo sazrevanja konflikta. Nekad je tišina više komunikativna nego reči. Brojte u sebi do 10, najčešće stranka upravo tada kaže ono najvažnije.
3. Nedovoljna priprema pre sesije
Neki novi medijatori smatraju da je medijacija potpuno „neformalna“ i da ne zahteva pripremu. Zbog toga dolaze nespremni za konkretan kontekst spora, bez razumevanja odnosa, dinamike moći ili pravnog okvira.
Greška: Uvodna sesija bez unapred analiziranih pozicija, bez razumevanja da li postoji neravnoteža snaga (npr. poslodavac vs. radnik).
Rešenje: Uvek odvojite vreme za pripremnu analizu:
- Pregled dokumenata (ako ih ima),
- Brifing sa strankama (posebno važno u početnoj fazi),
- Razumevanje šireg konteksta (porodični, poslovni, pravni).
4. Oslanjanje isključivo na teoriju
Obuka za medijatore daje odličan temelj, ali praksa je ta koja vas oblikuje. Neki novi medijatori robuju protokolima iz skripti i time gube autentičnost, fleksibilnost i kontakt sa realnim ljudima.
Greška: Kruto sprovođenje faza medijacije bez osećaja za ritam procesa ili emocionalne reakcije stranaka.
Rešenje: Teorija je kompas, ali medijacija je živa komunikacija. Učite kroz iskustvo, nadgledanje i superviziju. Vodite dnevnik učenja, postavljajte pitanja iskusnijima, i dozvolite sebi da grešite i izrastate.
5. Zanemarivanje emocija
Novi medijatori često se plaše jakih emocija – ljutnje, suza, povlačenja i pokušavaju da ih „vrate u temu“ ili minimiziraju. Nažalost, upravo su emocije srž konflikta.
Greška: „Hajde da ostavimo emocije po strani i fokusiramo se na činjenice.“
Rešenje: Ne bežite od emocija – imenovanje i priznavanje emocija je terapijski trenutak procesa. Pokažite empatiju bez preuzimanja strane: „Čujem da vam je ovo teško. Možemo se vratiti na ovo kad budete spremni.“
6. Previše neutralnosti – do nevidljivosti
Neutralnost je ključni princip medijacije, ali kada se shvati kao „odsustvo ličnosti“, proces postaje sterilan. Stranke ne osećaju prisustvo medijatora, što može ugroziti osećaj sigurnosti.
Greška: Preterano povlačenje i nedostatak verbalne i neverbalne podrške stranama.
Rešenje: Budite neutralni u sadržaju, ali aktivni u procesu. Budite prisutni, topli, podržavajući – vi ste stub stabilnosti u neizvesnoj situaciji.
7. Zanemarivanje postmedijacijskog koraka
Mnogi novi medijatori smatraju da se njihov posao završava potpisivanjem sporazuma. Zaboravljaju važnost refleksije i evaluacije – kako za stranke, tako i za sopstveno učenje.
Greška: Nepraćenje implementacije dogovora i nepostavljanje pitanja o kvalitetu procesa.
Rešenje: Uvedite mini-evaluaciju:
- Kako ste doživeli proces?
- Šta vam je bilo korisno?
- Šta biste voleli da je bilo drugačije?
Takođe, posle svake medijacije zapišite sebi: Šta sam uradio/la dobro? Šta bih sledeći put drugačije?
Greške nisu kraj, već početak
U profesiji kao što je medijacija, greške su neizbežne. One nisu znak da niste dorasli zadatku, već poziv na rast. Ako ih prepoznate, analizirate i pretvorite u lekcije, postaćete snažniji, prisutniji i autentičniji medijator.
Na kraju, kvalitet medijatora ne meri se samo znanjem, već njegovom spremnošću da neprestano uči.
Za kraj: 5 brzih saveta za nove medijatore
- Piši dnevnik nakon svake medijacije.
- Uključi se u mrežu medijatora – razmena iskustava je neprocenjiva.
- Ne preskači superviziju, najbrži način za napredak.
- Ne juri rešenje – vodi proces.
- Greši, ali uči. I zapiši šta si naučio.
Pridružite se Regumu – bazi aktivnih i stručnih medijatora u Srbiji. Ovde delimo znanja, iskustva i prilike za usavršavanje. Kontaktiraj nas ili pošalji pitanje našem timu podrške.