Panel diskusija: „Medijacija u Srbiji“
9. January 2024.Godišnja konferencija Regionalnog udruženja medijatora Vojvodine
9. January 2024.Tema treće panel diskusije bila je: “Medijacija – profesija budućnosti?” Moderator Dejan Škobić, iz KEC grupe, Novi Sad, postavljao je učesnicima pitanja, vezana za oblast kojom se bave.
Marija Mitrović, advokatica iz Novog Sada i medijatorka, istakla je važnost informisanja o postupku medijacije ne samo građana, već i stručne javnosti. Ono što je većini nepoznato je da advokati mogu da učestvuju u postupku medijacije kao zastupnici stranaka, na isti način kao i u sudskom postupku. Ona je navela i kako ne smatra da bi medijacija mogla postati dominantna metoda rešavanja pravnih pitanja u budućnosti, ali da bi mogla postati veoma popularna alternativa, što bi moglo značajno doprineti rasterećenju sudskog sistema.
Ivica Lazović, direktor Republičke agencije za mirno rešavanje sporova je naglasio važnost rešavanja sporova mirnim putem, jer se na taj način obezbeđuje radno-pravna sigurnost, unapređuje se socijalni dijalog i harmonizuju se odnosi između socijalnih partnera, što sve predstavlja misiju Agencije. Radni odnosi rešeni na miran način čuvaju i reputaciju firme, što predstavlja značajnu prednost. Agencija je do sad uspešno rešila veliki broj individualnih i kolektivnih radnih sporova, ali postoji prostor za povećanje broja mirno rešenih radnih sporova, na čemu će Agencija i ubuduće predano raditi, upravo kroz saradnju sa drugim institucijama i organizacijama sa kojima deli istu viziju i misiju.
Denis Tul, stručnjak u IT pravu, od 2019. godine vodi LawIT. Njegovo izlaganje je bilo vezano za primenu tehnologije u medijaciji. Denis je naglasio značaj upotrebe najnovijih tehnoloških dostignuća u medijaciji i naveo primer digitalnih alata i platformi koje se koriste za upravljanje medijacijom.
Postoje softverska rešenja koja omogućavaju efikasno zakazivanje sesija, vođenje evidencije, razmenu dokumenata i komunikaciju sa strankama. Ova digitalna transformacija ne samo da povećava produktivnost medijatora već i omogućava klijentima da lakše prate napredak i status medijacije.
Milan Krilović je izneo svoje viđenje budućnosti medijacije u kojoj je, kako je naveo, medijacija nezaobilazan korak u procesu rešavanja sporova. Uloga medijatora je ne samo da se prilagođavaju društvenim promenama, već i da budu njihovi sudionici, kroz širenje svesti o kulturi dijaloga i kulturi mira. Kroz dijalog, ljudi mogu da prevaziđu predrasude i stereotipe, razvijaju međusobno poverenje i grade bolje odnose. Medijatori treba da se pridržavaju i Etičkog kodeksa medijatora, koji je temelj ove profesije, jer su u svetu medijacije, transparentnost i etičnost od suštinskog značaja. Jedino tako će stranke biti sigurne da će proces medijacije biti vođen pošteno i integritetno.